Ahad, 28 Ogos 2011

DR McDONALD ANGGAP DR SEAH TAK PANDAI

Ku terbaca dalam The Malaysian Insider :

KUALA LUMPUR, Aug 26 — An Australian DNA expert did not rule out the possibility that Mohd Saiful Bukhari Azlan’s sperm was found in the latter’s own anus, Datuk Seri Anwar Ibrahim’s Sodomy II trial heard today. Dr Brian McDonald said this was because government chemist Dr Seah Lay Hong did not properly separate sperm cells from non-sperm cells on the complainant’s rectal swabs.
“She was guessing there were epithelial cells in the (sperm) fraction. She did not do her test properly,” said Dr McDonald at the High Court here today.
Dr Seah testified earlier this year that Saiful’s DNA profile came from non-sperm extracts found in his high rectal area.
But Dr McDonald today dismissed her assumption, saying: “She has no evidence to support that.”..........

Sila Klik ke laporan sepenuhnya 

 Ku tertarik dgn komen seorang yg menamakan dirinya 'Zakir' dlm blog The Flying Kick. Ku tampalkan di sini untuk kita baca bersama: 


"Aku ikuti perkembangan saksi ‘pakar’ dari Australia beberapa hari ini dan aku menyimpulkan sehingga kini, mereka terlalu bermain2 dengan isu teknikal dan istilah2 yang bukan semua orang mampu memahaminya termasuklah peguam bela yang bertanya soalan! 

Persoalan asas iaitu kesepadanan DNA lelaki Y dengan DNA yang diperolehi dari botol air dan tuala dalam lokap anuwar bermalam tidak pula dibahaskan. Perlu diingat, DNA adalah molekul kimia yang sukar untuk musnah dan mengalami perubahan. Atas sebab keutuhan DNA jugalah mengapa para arkeologi menggunakan prinsip DNA untuk mengkaji sejarah, tarikh hidup dan mati sesuatu sampel arkeologi yang telah musnah selama ribuan tahun lampau.

Dr Brian McDonald
Dr Seah Lay Hong


Prinsip mengecam DNA juga digunakan secara meluas dalam siasatan forensik kriminal seperti mengenalpasti latar belakang mayat, orang kena bunuh, sisa2 biologi dsb atau mengenalpasti patriark atau keturunan. Perlu difahami, DNA adalah molekul kecil yang tersimpan dalam nukleus sel dan terdiri dari rantaian asid amino yang panjang, dari berpuluh2 hingga beratus2 molekul asid amino (atau disebut ‘base pair) yang disusun secara tertib dan spefisik. 

Oleh kerana keunikan jujukan base pair ini yang tidak menyamai atau bersilang dari satu individu dengan individu yang lain (bayangkan bilangan populasi manusia di dunia ini yang tidak satupun dari mana2 individu ini mempunyai struktur DNA yang sama, Allahu akbar!), selain keutuhan jujukannya daripada bertukar, putus atau bermutasi (kecuali diubahsuai secara jurutera) maka pengenalpastian jujukan DNA ini telah digunakan secara meluas di seluruh dunia dalam mengenalpasti latar belakang seseorang/sesuatu.

Perlu diingat, strand DNA yang dijumpai dari ekstrak air mani dalam dubur Saiful telah dianalisa dan bersepadanan dengan DNA dari botol dan kain tuala good morning yang diambil dari lokap anuwar al jubr bermalam! Pusinglah kemana sekalipun Dr Brian dan Dr Wells, kedua2 DNA itu adalah sepadan! Hampir tiada jalan langsung DNA ini boleh diubahsuai/manipulasi/rekaletak bagi menolak findings dari Jabatan Kimia.

Ini cuma gambar hiasan, bukan gambar tuala dalam mahkamah
Hatta kalau tercemar dengan bahan asing (sebutlah apa sahaja; bakteria, virus, fungi, cap cari Saiful, cap jari hakim, cap jari Wan Azizah atau Nurul Izzah sekalipun), kesepadanan kedua2 sampel DNA yang dibuktikan oleh Jabatan Kimia ini terlalu sukar untuk ditukar! Bila sampel itu telah tercemar dengan bakteria contohnya, akan wujud strand bacteria itu yang tidak akan sepadan dengan strand DNA dari botol dan tuala good morning lokap anuwar bermalam!

Janganlah putar2 berbelit memberi keterangan. Saksi yang baik adalah saksi yang boleh menjelaskan keterangan yang kompleks dengan cara yang mudah agar ramai orang faham tanpa meninggalkan fakta2 penting. Kalau setakat bercakap dengan istilah2 jargon kononnya nak tunjuk pandai dan menafikan pula hasil kerja2 Jabatan Kimia secara berpanjangan (seolah2 teruk betul SOP Jabatan Kimia Malaysia) bukan sahaja menyebabkan kenyataan anda diragui, malah prinsip kesarjanaan anda menegakkan kebenaran ilmu juga mula dipersoal dan dipandang serong.


Andai sampel DNA dari air mani anuwar dikatakan Dr wells sebagai tidak sempurna (dek kerana telah disimpan ‘melebihi tempoh masa yang ‘biasanya disimpan’), justeru tertakluk kepada pencemaran, kenyataan beliau menimbul beberapa soalan:

1. Apakah maksud bukti tidak baik itu membawa makna tidak boleh pakai langsung?

2. Jika prosedur pengendalian/penyimpanan putik kapas mengandungi sampel bukti DNA itu didakwa sebagai tidak sempurna, dengan menggunakan kefahaman sains DNA, selama manakah atau sejauh manakah struktur DNA air mani anuwar itu boleh rosak, atau mengalami mutasi atau berubah menjadi jujukan yang berbeza hingga memungkinkan DNA ‘lelaki Y’ dari sampel air mani anuwar yang didapati sepadan dengan DNA anuwar dari botol dan kain good morning dianggap sebagai penemuan yang salah?

3. Dan sekarang nak persoalkan validiti dan SOP Jabatan Kimia pula? ?

4. Kesepadanan DNA dari jubur Saiful dengan DNA botol air mineral dan tuala good morning lokap anuwar bermalam macamana?
Cuba jawab?"


GULA DARI KU 
Cuma gula & gambar, tiada kata2..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan