Ahad, 23 Oktober 2011

A GOOD BEGINNING FOR 'HIMPUN'

Ya, judul posting ku kali ini, 'SATU PERMULAAN YG BAIK BAGI HIMPUN'

Mereka dalam gambar2 di bawah ini bukan fanatik2 politik, agama atau perkauman.


http://dinmerican.files.wordpress.com/2011/10/pas-hassan-ali.jpg http://dinmerican.files.wordpress.com/2011/10/at-the-umat-gathering.jpg

http://dinmerican.files.wordpress.com/2011/10/umat.jpg

Jika sesiapa membaca komen2 pembaca dalam surat khabar online yang mendakwa dirinya sgt 'kini' dlm hal2 yg melibatkan senario semasa Malaysia, terutamanya dari sudut politik, anda yg lemah semangat akan surrender mengikut telunjuk tohmahan2 mereka.

Malah tajuk laporan akhbar itu sendiri berbunyi "Himpun gathering an epic failure" ..dalam Bahasa Malaysianya "Perhimpunan Himpun satu kegagalan yg Epik (Agung)"

SILA KLIK UNTUK PAUTAN LAPORAN

Ku anggap itu satu ejekan kpd para penganjur HIMPUN dan jika diteliti komen2 di dalamnya pula, hampir semua meremehkan malah mencaci usaha murni itu. Semua bertepuk tangan atas kurang kehadiran ke acara pertama Himpun yg berlangsung di Stadium Shah Alam semalam, 22 Oktober 2011.

Ada juga pembaca Melayu/Muslim yg tidak faham atau sengaja tidak mahu faham akan hasrat sebenar perhimpunan itu.

Mari kita teliti beberapa komen (terjemahan ku dari Bahasa Inggeris): 

"Mohd Radzi Ibrahim:  Himpun disokong oleh 3,000 NGO Muslim. Jika satu NGO menghantar presidennya dan naib presiden, maka jumlah yg hadir akan mencecah 6,000.


Org Islam kita yang patut dipersalahkan. Kenapa tidak kukuhkan kepercayaan kita? Bukan org Kristian yg boleh mengkristiankan kita, tetapi kita sendiri. 

Mr T: Para penganjur merasakan yg mereka telah mendapat tema yg boleh menang untuk perhimpunan mereka, kerana itulah mereka bercakap besar yg sejuta org Islam akan hadir. . Tapi temanya tidak bergema seirama dengan selera majoriti rakyat Muslim di negara kita yg tercinta ini. Mari kita tunggu apa alasan2 yg akan diberi...  

Ksn:  Kehadiran yg segelintir memberi mesej yg kuat kpd Umno, fanatik2 agama, pendokong2 perkauman, bahawa org2 Muslim Melayu tidak mudah perkudakan oleh mereka untuk tujuan mereka yg mementingkan diri sendiri.  


Sungguhpun tidak mungkin  stadium itu dipenuhi  mengikut kapasitinya oleh 80,000 orang, namun jumlah itu masih kurang 10 peratus dari yg disasarkan oleh para penganjur.  


Saya harap semua yg dibelakang Himpunan ini akan mengakui yg mereka telah gagal. "


GULA DARI KU


http://images.sciencedaily.com/2008/12/081210090819-large.jpg 

Seperti yg ku nyatakan dalam posting ku yg lalu, ku yakin yg hasrat HIMPUN bukan anti Kristian atau menuduh org Kristian mengkristian atau memurtadkan org Islam. Hasratnya ialah untuk menyemai dan memupuk permuafakatan para Muslimin bersatu dan teguh di dalam aqidah. Pada ku walaupun hanya 1,000 org sekalipun yg hadir, ia adalah permulaan yg baik. Syabas penganjur HIMPUN! Teruskan usaha murni, aman dan kasih mu. 


Berdikit2, lama2 jadi bukit. 

Kita tak menentang sesiapa, kita tidak gentar sesiapa, kita cuma mahu bersatu hati. BERSATU TEGUH. Yg penting NIAT kita BERSIH DAN SUCI yg tidak bercanggah dgn hasrat 1Malaysia dan keharmonian negara yg majmuk dan berbilang agama.

Satu2 yg ku puji tentang HIMPUN ini ialah ia TIDAK cuba meramaikan kehadiran dgn umpan2 politik seperti yg dilakukan oleh  Ambiga punya 'BERSIH'.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan